Cooking class

Den här veckan träffade vi farm-chefen på en farm som tillhör Sydafrikas största tomatproducent. Företaget producerar och levererar ca 60% av Sydafrikas tomater och de flesta av dessa tomatodlingar finns här i Limpopoprovincen. Mötet med honom gick väldigt bra, denna tomatodling är belägen ca 40 min ifrån Alldays, vilket är nära i det här landet. Från och med denna vecka kommer dom att skänka 20kg tomater varje vecka till barnhemmet! 
 
Det vi lärt oss denna vecka är att näringslära inte är någon allmänkunskap i det här landet. Barnen serverades enbart nudlar till lunch för att sedan få bröd på eftermiddagen. Sedan kom förslaget att servera majsgröt med potatis. De gillar sina kolhydrater, vilket tyvärr speglat mitt näringsintag de senaste veckorna, +3 kg visar vågen just nu! Hahaha inte vad man trodde när man satte sig på en plan till den afrikanska kontinenten.
 
Jag tog i vilket fall det som en viktig sak att ändra på. Så vi pratade om tallriksmodellen, näringsvärden, proteiner, vitaminer, fetter och kolhydrater.
 
Vi har även fått donationer från en lokal grönsaksodlare som gav oss kål, zucchini och gula små pumpor som smakar som zucchini. Dessa visste inte damerna på drop in centret hur de skulle tillaga, så idag hade vi lite cooking class där jag hackade upp dessa med tomater och lök, stekte med salt, lite socker och chutney. Blev rätt gott faktiskt! Så nu hoppas jag att de iaf fått någon idé om vad de kan göra med grönsakerna! Vi måste vara kreativa med vad vi får! Så det är roligt!

 
Vi var även med hem till en familj som ska få hjälp av Emma och hennes familj (som har volontärarbete med att skydda noshörningar och geparder.) Emma hav filtar och mat till den här mamman och hennes fem barn som inte har någon som helst inkomst, alls. De ska få fortsatt hjälp, förutsatt att att de hanterar hjälpen rätt utan att sälja vad de får och använda det väl. Meningen är att de ska få nog hjälp att klara sig och finns kraft att hjälpa sig själva. Om någon vill bidra till Emmas kamp för denna familj, hör av er till mig! 
 

Bygget går framåt! Elledningar dragna, toaletter och innertak fixas just nu. Jag och Annelie har slagit vad om när vi flyttar in. Jag gissar på 5 juni, nästa torsdag, hon gissar på 12:e. Vi får se! 
 
Nu ska jag bada och ta hand om min förkylning, som de här nere kallar flu, alltså influensa, haha de tycker att jag är sjuk och ska gå till doktorn och klä mig i vinterkläder i 25 graders värme. Väldigt intressant reaktion när man har lite nästäppa och öm hals. 
 
Kram till er alla fina i kalla Sverige!!?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

sandraalldays.blogg.se

Här kan du läsa allt om mitt arbete för The Mapungubwe Foundation Center!

Stöd projektet genom att göra en insättning med valfri summa på:

Nordea
Clrearingnr: 3048
Bankkonto: 22 81529

RSS 2.0